quipe

De tweede etappe van de Europarit 2015 gaat op vrijdag 9 juni van start vanaf 08.00 uur bij hotel Rauriserhof. Niet alle 70 equipes gaan van start, want een tweetal van hen heeft technische problemen. Ben en Geert van den Berg (equipe 8) gaan eerst naar de Porsche garage in Zell am See. Daar blijkt dat er vuil in de benzinetank zit en deze moet eerst worden schoongemaakt. Naar verwachting komen ze vanavond rond 10:00 aan in Deggendorf. Equipe 46 Peter Blaauw en Herald Oude Hendrikman hebben gisteren hun Renault onderweg achter moeten laten bij een garage en zijn met een taxi naar Rauris gekomen. Vandaag gaan ze terug naar de garage waar men de auto heeft gerepareert. Zij zijn van daar uit rechtstreeks naar Deggendorf gereden waar ze in de loop van de middag zijn gearriveerd.

De deelnemers rijden dan over binnenwegen naar Hallein en van daaruit over de Rossfeldstrasse naar de eerste Meldingspost. Vanaf het terras is in de verte het Adelaarsnest te zien waar Adolf Hitler zijn vakanties doorbracht tijdens de tweede wereldoorlog. Vanaf deze panoramaweg rijden de deelnemers naar de Postalmstrasse een schitterende weg die nog nooit in de route van een Europarit is opgenomen en van daaruit richting de Wolfgangsee,

De Rossfeldstrasse is nog grotendels in laaghangende bewolking gehuld als de uitzetter en de officials, die een uur voor het deelnemersveld de route nog eens rijden, deze pas opgaan. 

Bij deze post wordt dit jaar de equipefoto gemaakt van elke deelnemer. Bij de prijsuitreiking krijgt elk equipe een oorkonde met daarop de equipefoto uitgereikt.

Etappe 2 is de Monda etappe en uiteraard staan de Monda beachflags opgesteld bij de start en de Meldings Post.

Op deze pas is de eerste Meldings Post en als zij daar aankomen staat de koffie met uiteraard apfelstrudel al klaar op een zonovergoten terras. Ook de deelnemers hebben hier 4 minuten pauze en de officials kunnen dus in alle rust genieten van deze koffiepauze.

Speciaal voor de deelnemers aan de Europarit had de organisatie een korting geregeld, maar na het seizoen bleek dat de bemande controle was vervangen door een automaat en deze kent maar 1 tarief voor de auto's. Ook gaf deze automaat slechts munten als wisselgeld, dus was het verstandig om met gepast geld te betalen.

Boven op de Postalmstrasse stonden André Woertman en Henk Scholten met een geheime Meldings Post. Deze staat niet aangegeven in het routeboek en is bedoeld om te controleren of deelnemers regelmatig rijden en voortdurend hun controlekaart bijwerken.

Rond het middaguur komen de deelnemers aan bij de Wolfgangsee, waar naast het geboortehuis van componist Mozart de tweede Meldings Pauze is gesitueerd. Hier hebben de deelnemers een uur pauze, ruim voldoende om te genieten van een lichte lunch op het terras aan het meer. Hoewel ook gisteren met regen de stemming opperbest was is het toch veel leuker om volop in de zon te rijden. De cabriorijders staan voortdurend stil langs de route om weer even wat zonnebrand te smeren.

Voor hotel Fischer Wirt is het gezellig druk en is er een parkeerchaos, want naast alle auto's van de Europaritdeelnemers zijn er ook de dagelijkse toeristen en touringcars die een plek moeten zien te vinden. Voor de Europarit is een speciale parkeerplaats tegenover het hotel gereserveerd, maar deze is niet groot genoeg voor alle equipes. Gelukkig waren de plaatselijke Polizisten niet al te ijverig om parkeerbonnen uit te schrijven, maar men had vandaag de gemeentekas flink kunnen vullen, want de hele omgeving stond vol met auto's.

De Datavisual equipes rijden als een groep achter in het veld. Ondanks dat ze laat aankwamen bij deze Meldings Post namen ze toch voldoende tijd om te genieten van de lunch. Ook collega Patrick kwam nog even mee eten.

Bij deze Alfa Romeo hoefde de kap er niet op tijdens het parkeren, want FreekJan Teunissen en Lisette Eggermont hadden voor goede bewaking gezorgd.

In het merengebied boven Salzburg kwamen de deelnemers soms heel onverwacht een schitterend meer tegen als ze uit de bergen kwamen, zoals hieronder de Mondsee. Uiteraard zijn enkele van deze meren in de route opgenomen. De sfeer rondom de watersportgelegenheden is toch altijd weer anders dan in de berggebieden.

Vlak voordat de deelnemers de autobahn opreden om naar het 78 kilometer noordelijker gelegen Deggendorf te rijden was er nog een geheime Meldings Post in de route opgenomen die werd bemand door Chris Rens en Raymond Fortunati.

De organisatie heeft regelmatig contact met de uitvallers. Aanvankelijk werd doorgegeven dat equipe 8 (Ben en Geert van den Berg) niet meer naar Deggendorf zouden komen, maar in een rustig tempo naar huis gingen. Tijdens het eten werd een bericht ontvangen dat de Porsche van Ben en Geert toch nog hersteld was en dat de brandstoftank zodanig gereinigd was dat ze toch naar Deggendof komen. Met het eten hoeft niet gewacht te worden, want samen met de monteurs van de behulpzame garage is er eerst een Pizza besteld.

Het eindpunt van de route is in Deggendorf een stad in het Oosten van Duitsland dicht bij Straubing. De laatste deelnemers kwamen daar tegen 19:00 uur aan en konden daar genieten van een Bayrische Barbeque. Daar kan het deelnemersveld overnachten in een hotel op loopafstand van het gezellige centrum van de stad.

klik hier voor alle foto´s van Etappe 2